V niekoľkých po sebe idúcich článkoch skúsime odhaliť podstatu efektívneho štúdia cudzieho jazyka.Veľa sa hovorí o učiteľoch, o metódach ako sa vyučuje a o prostredí kde sa vyučuje. Bohužiaľ, nemôžeme očakávať, že nájdeme najlepšiu metódu alebo najlepšieho učiteľa cudzieho jazyka bez našej snahy. Musíme sa spoliehať len na vlastné sily. Niečo za niečo.
Všetci, ktorí sa dali na štúdium cudzieho jazyka by si mali v prvom rade uvedomiť, aký je ich cieľ, čo chcú štúdiom dosiahnuť. Niekomu stačí, ak sa vie zorientovať vo svojom odbore, iný chce byť pohotový pri cestách do zahraničia, ďalší sa chce uživiť ako tlmočník alebo prekladateľ. Aj keď ich ciele sú diametrálne odlišné, všetci sa chcú naučiť čítať, písať, hovoriť a porozumieť v cudzom jazyku. Spoločné pre všetkých je zvládnutie základov – kmeňa stromu, ktorý sa potom vetví a každý má možnosť zvoliť si svoj cieľ – svoju cestu na vrchol stromu.
Cieľ je to najdôležitejšie, čo si musíme stanoviť na začiatku štúdia cudzieho jazyka.Napr.: Na úvodnú hodinu angličtiny pre začiatočníkov prišiel aj anglický lektor (native speaker) z Veľkej Británie. V rámci diskusie sa opýtal jedného zo žiakov, čo by chcel dosiahnuť po roku štúdia anglického jazyka. „Chcel by som po roku dobre rozumieť správam CNN“. Lektor mu na to odpovedal: „To by som chcel vedieť tiež.“Rozumieť správam je veľmi náročný cieľ. Anglicky hovoriaci hlásateľ hovorí pomerne rýchlo, nič nezopakuje ani nepovie inými slovami. Pokiaľ našinec hovorí cudzou rečou, pre svoju myšlienku nájde desať rôznych slovných vyjadrení a vo svojom prejave použije tie, na ktoré mu stačí slovná zásoba. Môže nad vecou porozmýšľať, požiadať o pomoc poslucháča a pod. Pri písaní môže dokonca použiť slovník.Základné pravidlá, ktoré nám môžu pomôcť zorientovať sa, kde sa nachádzame pri dosahovaní nášho cieľa – náš pohľad z koruny stromu na našu úroveň znalosti cudzieho jazyka:
Skutočné ciele, ktoré si však niektorí študenti stanovujú môžu byť od štyroch základných schopností (pripomínam – čítať, písať, hovoriť a rozumieť) veľmi odlišné, napr.:
Možno sú tieto ciele menej vznešené, ale ľudia na ne majú právo. Navyše, ak by nebolo veľa „opakovaných začiatočníkov“ alebo keby 9 z 10 ľudí neskončili cudzojazyčné štúdium na oveľa nižšej úrovni ako si na začiatku predsavzali, učitelia jazykov by pomaly nemali koho učiť.Nabudúce si povieme niečo o oporných bodoch cudzojazyčného štúdia..